Opinie
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

Acu-i acu' în politica locală. Îşi fac apariţia sondajele comandate de diferite partide politice dar şi de unele organisme media. Acest tip de opinare, contestat de unii dar luat în seamă de alţii, dă practic startul aranjării formaţiilor de start pentru campania electorală. Chiar dacă trâmbiţa încă nu sună, se fac mişcări de trupe, tatonări şi provocări, toate cu scopul de a testa adversarul dar şi, uneori, propriile forţe, de către partidele politice.

Exemple de sondaje care se și ne înșeală putem da cu nemiluita. Cele mai celebre sunt cele din noaptea cea mai scurtă a lui Geoană, din 2008. Există atâtea firme "specializate" care sunt capabile să-ți servească Thumbnail image"descrieri fidele" ale voinței populare când de fapt amăgesc în primul rând pe cei care comandă dar mai ales pe cei care iau în seamă acele sondaje în luarea unei decizii. Haideți să extrapolăm, să nu ne referim la politică exclusiv ci și la un alt domeniu cum ar fi publicitatea. Un sondaj comandat de o firmă relevă faptul că un anumit produs este foarte apreciat de consumatori însă... surpriză: vânzările nu cresc. Un sondaj poate fi mistificat cu ușurință pentru a transforma pseudo-preferința mulțimii în pură publicitate, speculând tendința unei părți consistente a consumatorilor de a urma tendința "pieței". Și contorizările afișate de unele site-uri care se laudă cu foarte multe accesări pot fi "controlate", în același scop al obținerii de beneficii din publicitate. Este vorba de ceea ce unii numesc, profitând de slaba pregătire într-un anumit domeniu a consumatorilor, "secretul unei afaceri de succes". Poate mulți dintre dumneavoastră ați fost contactați cerându-vă să vă faceți un cont undeva, să vă înscrieți și apoi să dați o grămadă de click-uri pe link-urile furnizate de firme care îți dau un zero virgulă nu-știu-câți cenți per click. O altă metodă este ca chiar tu, firmă cu site de internet, să ai niște "colaboratori", cel mai probabil plătiți la negru, care să dea click-uri sau să lase deschise pe calculatoare anumite pagini de pe site-ul tău. Dacă acei colaboratori se știu și cu schimbarea IP-ului calculatorului, te-ai scos, ești cel mai accesat site. Iar fraierii cred că acel site este cel mai bun mod să-și facă reclamă. Se înșeală de cele mai multe ori, practic își fură căciula, dar văd asta foarte clar când vânzările nu cresc sau dezideratul lor nu este atins. Atunci își dau seama că au fost prostiți, îmbrobodiți, fraieriți

Am pomenit doar două din metodele insalubre de a induce publicul în eroare, deși sunt și modalități mai adevărate de a-ți face vizitatori, dar acelea sunt cinstite și la un moment dat se termină, cum ar fi să cumperi cuvinte cheie sau chiar publicitate de la google.
Ei bine, același lucru se întâmplă în politică cu sondajele. De aceea este bine ca o formațiune politică să comande un sondaj unei firme prestigioase. O firmă prestigioasă în sondarea opiniei publice este exact aceea care își respectă marja de eroare anunțată. Atunci când această marjă poate fi verificată în final, așa cum s-a întâmplat în noaptea celui mai scurt mandat de președinte din istoria României, cel al lui Geoană.
Oricum, sondajele nu pot fi umflate foarte mult, pentru că vin alte firme și fac aceeași opinare populară ca tine, dar rezultatul este mult diferit. Iar când mai multe firme contestă rezultatul tău, te trezești că devii ridicol iar credibilitatea ta, cel mai important lucru pentru o firmă de sondarea publicului, scade până la penibil.
Așadar partidele politice au o mare libertate de interpretare prin intermediul sondajelor a voinței publice. Spre exemplu, dacă senatorul de Câmpia Turzii – pe care dacă l-am văzut prin zona pe care o "reprezintă" în Senat, l-ați văzut și dumneavoastră dar... nu e cazul – Marius Nicoară vrea să continue prietenia cu Virgil Pop și să-l scoată preferatul turdenilor, poate apela la o firmă de sondaje care să ateste acest lucru. Dar ce facem dacă vine și Corpodean cu o firmă din Mociu sau Bonțida care relevă faptul că el este preferatul turdenilor? Tot așa vin pesediștii – lor le este mult mai ușor că Dâncu are o astfel de "jucărie" - și spun, trântind pe masa coaliției USL rezultatele unui sondaj că Radu Stoica este mult peste ceilalți doi contracandidați amintiți mai sus.
Așadar, dincolo de sondajele de opinie comandate de unii și de alții, întrebarea care se pune în cadrul Uniunii Social Liberale este cine trimite pe cine la lipit afișe pentru candidatul celuilalt partid? Ar fi hazliu să vezi armatele de pesediști, alături de zecile de tineri ai lui Virgil Pop lipind afișe cu fața lui Dorel Corpodean, privindu-ne bățos și mulțumit de sine. Nu vă speriați, nici apocalipsa nu a venit deși a fost anunțată de atâtea ori. Au fost doar eclipse și atât.
Sau la Câmpia Turzii, liberalii lui Lojigan și "roșii" lui Petrică Pop cu găleți de aracet și afișe cu șeful diasporei Avram Gal? Ei bine, toate aceste scenarii horror pentru unii, edenice pentru alții sunt perfect posibile. Și știți de ce? Pentru că voința filialelor partidelor este zero în ochii conducerii județene și este la minus în fața simplei voințe a unui baron din conducerea națională. Mai este nevoie să vă reamintesc repetatele puciuri care au schimbat radical conducerile PNL Turda în ultimul deceniu? Sau rotirile de cadre de la PSD Turda, după cum dictau un Lăpușan sau mai știu eu ce clujean care nu-l simpatiza pe Ucu Faur? Dar conservatorii? Ce continuitate politică au conservatorii? Ce știe lumea despre ei în afara faptului că este partidul lui Voiculescu, cel cu multe televiziuni dedicate?
Deci, să nu vă mire dacă reprezentanții coaliției USL vor decide la Cluj, pe cine să numească drept candidat la alegerile pentru fotoliul de primar la Turda și Câmpia Turzii, la schimb cu sprijinul acordat de colegii din coaliție în alte orașe din județ, într-un troc al penibilului care va distruge și fărâma de șansă pe care unii candidați ar fi avut-o dacă fiecare partid din cele trei ar fi concurat de unul singur.