Opinie
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Așa cum mi-am permis să anticipez prin câteva articole scrise în ultimele luni, primarul Tudor Ștefănie și subordonații săi nu va supune dezbaterii publice nici în acest an Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2016. Dealtfel, așa a făcut în toți acești 12 ani în care a fost primarul municipiului Turda. Niciodată nu a organizat dezbaterea publică măcar a bugetului local, ce să mai vorbim de alte acte normative. Nu ar fi o problemă că se bazează pe majoritatea PNL-UDMR care nu-i iese din cuvânt, dacă ar respecta legea. Însă neorganizând dezbaterea publică a bugetului local el încalcă legea și dovedește o lipsă de minim  respect față de cetățeanul plătitor de taxe.

Proiectul de buget și lista de investiții pentru anul 2016 trebuia prezentată public cu 30 de zile înainte de luarea lor în dezbatere de către forul legislativ local. Totodată, conform legii, trebuia organizată dezbatereThumbnail image publică în cadrul căreia cetățenii care doresc să participe să poată aduce păreri, solicitări, propuneri, la fiecare capitol al bugetului local în parte!

Cu o nonșalanță dată de îndelungata experiență politică, primarul turdean a cerut consilierilor locali, la ultima ședință de Consiliu local, care a avut loc săptămâna trecută, „să ia legătura cu doamna Adace pentru a studia proiectul de buget și a se putea ajunge la o formulă finală pe care să o voteze în data de 28 ianuarie”. Așa am aflat noi, reprezentanții presei, că un proiect de buget este creionat și gata de a fi analizat de consilierii locali.

Nu vreau să comentez prea multe despre acest subiect, preferând să redăm textele de lege încălcate de primarul Tudor Ștefănie: „Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată 2013

(…)

Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) act normativ – actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala;  (…)

e) obligatia de transparenta – obligatia autoritatilor administratiei publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice;

 

Art. 4
Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi sunt: (…)b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau judetean.

 

Art. 7
(1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau lcoala, dupa caz. autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice. anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentre, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, un studiu de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul-limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind actul normativ”.

Este o lege care se referă la toate actele normative, nu doar la proiectul de buget local, însă ar fi bine dacă măcar când vorbim de banii comunității, cetățeanul să aibă un cuvânt de spus în ceea ce privește cheltuirea acestuia. Acestea fiind spuse, ca o provocare pentru dvs. stimați cititori, încercați să găsiți unde a fost publicat, pe pagina de internet a Primăriei Turda, proiectul de buget pentru anul 2016? Dacă nu reușiți să găsiți, luați link-ul de mai jos, pentru a vedea „frânturile” de informație pe care șeful executivului turdean a catadicsit să ni le pună la dispoziție despre buget: http://primariaturda.ro/portal/cluj/turda/portal.nsf/28025F3AE8D74B01C2257F400022FF1D/$FILE/Municipiul%20Turda%20proiect%20buget%202016.PDF.

Are rost să vă mai spun că adresa celor care conduc destinele financiare ale municipalității cere secretarului municipiului să publice „la fișierul Primăriei Municipiului Turda proiectul bugetului  local pe anul 2016 atașat”? Probabil, stimabilele doamne au dorit să spună avizierul primăriei! Iată definiția cuvântului fișier, conform dexonline.ro : „FIȘIÉR, fișiere, s. n. 1. Colecție de fișe organizate într-un anumit fel. (În biblioteci) Catalog. 2. Dulap sau cutie în care se păstrează fișe. 3. (Inform.) Colecție de date de același tip grupate sub un nume și reprezentate pe un suport (discuri, benzi magnetice etc.). [Pr.: -și-er] – Din fr. fichier.”

Thumbnail imageSă trecem peste asta și să vedem ce proiect au publicat: câteva cuvinte și două anexe. Cu alte Thumbnail imagecuvinte, „ - Tu, turdeanule de rând, n-ai tu treabă cu bugetul format din banii tăi și ai concetățenilor tăi. Ne-ai ales, lasă că-ți cheltuim noi banul public cum vrem noi. Nu ne interesează ce crezi tu! Treaba mea, că sunt primar, câți bani cheltui pe panseluțe, pe borduri, pe fotbal de liga a IV-a sau pe handbal de prima ligă. Eu știu cât să dau  la drumuri și cât să dau spitalului sau culturii! Îți arăt eu ție cine e jupânul!”, pare a transmite primarul care a anunțat că nu va mai candida pentru un nou mandat (eu, unul, nu cred și am adus argumente în sprijinul teoriei mele). Păi, nu-i chiar așa domnule primar, am spune noi! Legea te obligă să te consulți cu noi, nu ești împărat, nu ești rege, ești doar plătit din banii noștri să faci cum vrea el, Măria Sa Cetățeanul!

Ca ziarist, pot să vă spun că primarul Tudor Ștefănie s-a schimbat foarte mult în ultimii doi ani. Pentru mine, personal, este de Thumbnail imagenerecunoscut. Acum trei-patru ani mi-a înmânat întregul dosar cu bugetul previzionat, pe capitole etc. fără să-și facă probleme, acum câteva cifre din bugetul 2016Thumbnail image sunt ascunse prin cotloanele site-ului primăriei, în loc să fie făcute publice, iar cetățenilor să li se ceară părerea, măcar de dragul legii.

Este adevărat că în Monitorul Oficial al României nr. 941/19.12.2015 a fost publicată Legea nr. 339/18.12.2015 a bugetului de stat pe anul 2016. Conform prevederilor din Legea nr. 273/2006, proiectele de buget se aprobă de autoritățile deliberative în termen de maximum 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I. După calculele noastre, cea de-a 45-a zi ar fi 1 februarie. Așadar ar fi trebuit ca primarul Tudor Ștefănie să publice proiectul de buget, nu două vorbe și două anexe, cum a făcut-o, cu raport de specialitate și expunere de motive (preferabil una să nu fie copy-paste din cealaltă) iar apoi să organizeze o dezbatere publică și să preia solicitările cetățenilor. Ar fi trebuit să facă toate acestea imediat după publicare în Monitorul oficial al Legii bugetului de stat pe 2016.

Așteptăm reacții!

Așadar, dacă aleșii locali îi vor ține isonul și vor da girul lor unui buget neprezentat cum se cuvine turdenilor, și consilierii locali se fac vinovați de acte împotriva cetățeanului, iar turdenii ar face bine să îi sancționeze, pe fiecare după comportamentul lor și în acest caz, la alegerile din iunie!

 

 

 

 

Primarul Tudor Ștefănie încalcă, din nou, legea!

Așa cum mi-am permis să anticipez prin câteva articole scrise în ultimele luni, primarul Tudor Ștefănie și subordonații săi nu va supune dezbaterii publice nici în acest an Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2016. Dealtfel, așa a făcut în toți acești 12 ani în care a fost primarul municipiului Turda. Niciodată nu a organizat dezbaterea publică măcar a bugetului local, ce să mai vorbim de alte acte normative. Nu ar fi o problemă că se bazează pe majoritatea PNL-UDMR care nu-i iese din cuvânt, dacă ar respecta legea. Însă neorganizând dezbaterea publică a bugetului local el încalcă legea și dovedește o lipsă de minim  respect față de cetățeanul plătitor de taxe.

Proiectul de buget și lista de investiții pentru anul 2016 trebuia prezentată public cu 30 de zile înainte de luarea lor în dezbatere de către forul legislativ local. Totodată, conform legii, trebuia organizată dezbatere publică în cadrul căreia cetățenii care doresc să participe să poată aduce păreri, solicitări, propuneri, la fiecare capitol al bugetului local în parte!

Cu o nonșalanță dată de îndelungata experiență politică, primarul turdean a cerut consilierilor locali, la ultima ședință de Consiliu local, care a avut loc săptămâna trecută, „să ia legătura cu doamna Adace pentru a studia proiectul de buget și a se putea ajunge la o formulă finală pe care să o voteze în data de 28 ianuarie”. Așa am aflat noi, reprezentanții presei, că un proiect de buget este creionat și gata de a fi analizat de consilierii locali.

Nu vreau să comentez prea multe despre acest subiect, preferând să redăm textele de lege încălcate de primarul Tudor Ștefănie: „Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată 2013

(…)

Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) act normativ – actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala;  (…)

e) obligatia de transparenta – obligatia autoritatilor administratiei publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice;

 

Art. 4
Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei legi sunt: (…)b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau judetean.

 

Art. 7
(1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau lcoala, dupa caz. autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice. anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentre, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, un studiu de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul-limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind actul normativ”.

Acestea fiind spuse, ca o provocare pentru dvs. stimați cititori, încercați să găsiți unde a fost publicat, pe pagina de internet a Primăriei Turda, proiectul de buget pentru anul 2016? Dacă nu reușiți să găsiți, luați link-ul de mai jos, pentru a vedea „frânturile” de informație pe care șeful executivului turdean a catadicsit să ni le pună la dispoziție despre buget: http://primariaturda.ro/portal/cluj/turda/portal.nsf/28025F3AE8D74B01C2257F400022FF1D/$FILE/Municipiul%20Turda%20proiect%20buget%202016.PDF.

Are rost să vă mai spun că adresa celor care conduc destinele financiare ale municipalității cere secretarului municipiului să publice „la fișierul Primăriei Municipiului Turda proiectul bugetului  local pe anul 2016 atașat”? Probabil, stimabilele doamne au dorit să spună avizierul primăriei! Iată definiția cuvântului fișier, conform dexonline.ro : „FIȘIÉR, fișiere, s. n. 1. Colecție de fișe organizate într-un anumit fel. (În biblioteci) Catalog. 2. Dulap sau cutie în care se păstrează fișe. 3. (Inform.) Colecție de date de același tip grupate sub un nume și reprezentate pe un suport (discuri, benzi magnetice etc.). [Pr.: -și-er] – Din fr. fichier.”

Să trecem peste asta și să vedem ce proiect au publicat? Iată-l Alăturat, în format PDF: câteva cuvinte și două anexe. Cu alte cuvinte, „ - Tu, turdeanule de rând, n-ai tu treabă cu bugetul format din banii tăi și ai concetățenilor tăi. Ne-ai ales, lasă că-ți cheltuim noi banul public cum vrem noi. Nu ne interesează ce crezi tu! Treaba mea, că sunt primar, câți bani cheltui pe panseluțe, pe borduri, pe fotbal de liga a IV-a sau pe handbal de prima ligă. Eu știu cât să dau  la drumuri și cât să dau spitalului sau culturii! Îți arăt eu ție cine e jupânul!”, pare a transmite primarul care a anunțat că nu va mai candida pentru un nou mandat (să i-o spună lui Mutu!) Păi, nu-i chiar așa domnule primar, am spune noi! Legea te obligă să te consulți cu noi, nu ești împărat, nu ești rege, ești doar plătit din banii noștri să faci cum vrea el, Măria Sa Cetățeanul!

Ca ziarist, pot să vă spun că primarul Tudor Ștefănie s-a schimbat foarte mult în ultimii doi ani. Pentru mine, personal, este de nerecunoscut. Acum trei-patru ani mi-a înmânat întregul dosar cu bugetul previzionat, pe capitole etc. fără să-și facă probleme, acum câteva cifre din bugetul 2016 sunt ascunse prin cotloanele site-ului primăriei, în loc să fie făcute publice, iar cetățenilor să li se ceară părerea, măcar de dragul legii.

Este adevărat că în Monitorul Oficial al României nr. 941/19.12.2015 a fost publicată Legea nr. 339/18.12.2015 a bugetului de stat pe anul 2016. Conform prevederilor din Legea nr. 273/2006, proiectele de buget se aprobă de autoritățile deliberative în termen de maximum 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I. După calculele noastre, cea de-a 45-a zi ar fi 1 februarie. Așadar ar fi trebuit ca primarul Tudor Ștefănie să publice proiectul de buget, nu două vorbe și două anexe, cum a făcut-o, cu raport de specialitate și expunere de motive (preferabil una să nu fie copy-paste din cealaltă) iar apoi să organizeze o dezbatere publică și să preia solicitările cetățenilor. Ar fi trebuit să facă toate acestea imediat după publicare în Monitorul oficial al Legii bugetului de stat pe 2016.

Așteptăm reacții!

Așadar, dacă aleșii locali îi vor ține isonul și vor da girul lor unui buget neprezentat cum se cuvine turdenilor, și consilierii locali se fac vinovați de acte împotriva cetățeanului, iar turdenii ar face bine să îi sancționeze, pe fiecare după comportamentul lor și în acest caz, la alegerile din iunie!