Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

COMUNICAT DE PRESĂ

Data:  23.12.2023

Finalizare proiect

 „Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Turda”

 

Între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional  Regional 2014-2020, Agenția de Dezvoltare  Regională Nord-Vest în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operațional  Regional 2014-2020 și Unitatea Administrativ-Teritorială Municipiul Turda în calitate de Beneficiar a fost semnat, la 14.06.2018, Contractul de finanțare nerambursabilă nr. 2500, cod SMIS 2014+: 118092, pentru proiectul „Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Turda”.

Proiectul a fost finanțat în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiții 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectivul specific 3.2 – Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.

Obiectivul general al proiectului a fost asigurarea unui serviciu eficient de transport public de călători și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.

Proiectul implementat a avut ca obiective specifice următoarele:

  1. Reducerea până în anul 2024 a emisiilor de CO2 în zona ce face obiectul investiției cu 4.1% ca urmare a reducerii utilizării autoturismelor cu 7.8% prin creșterea utilizării transportului public în comun (ca urmare a înființării de benzi dedicate transportului public de persoane, introducerii in transportul în comun a două autobuze electrice de capacitate medie (8-9 m), implementării unui sistem de e-ticketing) și prin creșterea utilizării mijloacelor de transport velo, prin înființarea de piste de biciclete și implementarea unui sistem de bike-sharing.
  2. Creșterea până în anul 2024 a numărului de utilizatori a transportului în comun în zona de studiu a proiectului cu 12.9% ca urmare a realizării unor măsuri destinate încurajării utilizării transportului alternativ (autobuze electrice, implementarea unui sistem de e-ticketing, modernizarea stațiilor de transport în comun, crearea unui sistem de management al traficului)
  3. Dezvoltarea până în anul 2024 a sistemului de transport velo prin realizarea 1,715 km de piste de biciclete și dezvoltarea unui sistem de închiriere de biciclete la nivelul ariei de studiu, pentru o creștere estimată de 20% a numărului de utilizatori.
  4. Creșterea gradului de siguranță și accesibilitate pentru pietoni până în anul 2024 prin modernizarea a 5.820 mp de spațiu pietonal, prevăzuți cu sisteme de siguranță care să împiedice accesul auto pe trotuar, estimându-se o creștere a numărului de persoane care utilizează traseele pietonale cu 15.5%.
  5. Îmbunătățirea spațiului urban prin asigurarea de spații verzi în aliniament și plantarea de 2.475 mp arbori/arbuști până în anul 2024.
  6. Reducerea nivelului de poluare fonică cu 40% datorită achiziționării, prin intermediul proiectului, a 2 autobuze electrice ce emit 50 de decibeli față de autobuzele din dotarea prezentă care emit 80 de decibeli.

Impactul implementării proiectului este evident prin prisma următoarelor rezultate obținute:

  • S-au achiziționat 2 autobuze electrice;
  • Au fost construite 6 stații de transport public în comun;
  • A fost implementat un sistem de e-ticketing;
  • Au fost construite benzi separate ale transportului public de călători pe o lungime de 1,215 km. Lungimea infrastructurii rutiere utilizate prioritar de transportul public de călători în vederea reducerii emisiilor de echivalent CO2 era de 0,360 km;
  • A fost creat un sistem de închiriere biciclete (bike-sharing);
  • Au fost construite 3 stații de închiriere biciclete;
  • Au fost achiziționate 30 biciclete;
  • A fost creat un sistem de management al traficului;
  • Au fost plantate aliniamente de arbori și arbuști în suprafață de 2.475 mp;
  • Au fost modernizate trasee pietonale în suprafață de 5.820 mp;
  • Au fost construite piste de biciclete în lungime de 1,715 km.

 

Valoarea totală a proiectului „Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a Municipiului Turda”, cod  SMIS 118092, este de 29,193,000.54 lei, din care:  

  • 487.779,83 lei reprezintă valoarea totală nerambursabilă (compusă din FEDR și buget național) și
  • 158,78 lei reprezintă valoarea cofinanțării eligibile a Municipiului Turda (buget local)
  • 410.100,23 lei reprezintă valoarea neeligibilă inclusiv TVA aferentă cheltuielilor neeligibile
  • 961,70 lei reprezintă valoarea TVA neeligibilă aferentă cheltuielilor eligibile

Perioada de implementare a proiectului a fost de 86 luni, respectiv între data de 25.11.2016 și data de 31.12.2023, aceasta cuprinzând și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.

Date de contact:

Mihaela Ielciu - coordonator de proiect

Primăria Municipiului Turda

telefon/fax 0264-313160

email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.