15
Dum, Dec
63 New Articles

Anchetă
Typography

Vă vine să credeți că, la doar o oră după ce am anunțat pe toate canalele de socializare și media avute la dispoziție că am dat în judecată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.) am primit un răspuns la solicitarea făcută în urmă cu o lună și jumătate. Să mai spuneți că nu există coincidențe.ambuteiaj turda

 

CNAIR susține că vina este, exclusiv, a proiectantului

 

Trecem peste faptul că prin trimiterea unui răspuns mult în afara termenului prevăzut de lege și-au bătut joc nu doar de mine ci și de potențialii mei cititori. Pentru că informarea este mai importantă decât diferendele instituționale pe care o să le tranșăm în instanță, vom analiza aici informațiile primite de la C.N.A.I.R.  referitoare la Drum de legătură între Autostrada A3 și DN1 în zona localității Mărtinești.

În primul rând, ne-a interesat cine se face vinovat de tergiversarea acestei investiții. Iată răspunsul lor la această întrebare: Proiectantul și-a asumat finalizarea proiectului în termenul contractual solicitat de beneficiar, acesta asumându-și toate riscurile rezultate de întârzieri în obținerea avizelor și acordurilor prevăzute în Certificatul de Urbanism, menționate și în Caietul de Sarcini”.

 

A fost sancționat cineva pentru întârziere?

 

La întrebarea: Au fost aplicate sancțiuni?”, răspunsul oficial este: Nu au fost aplicate sancțiuni. Proiectantul a fost notificat cu privire la cuantumul sancțiunilor (penalități de întârziere) ce urmează a fi aplicate”.

Deci, vinovat este proiectantul, care nu și-a primit banii pentru proiect, noi nu avem proiectul și avizele necesare, deci o luăm de la început, după ce am pierdut aproape patru ani. Un cerc vicios care durează din 2015, când s-a semnat contractul pentru realizarea Studiului de fezabilitate.

 

De ce a „căzut” totul, după ce Studiul de Fezabilitate a fost avizat în 2017? Ce a lipsit?

 

„În anul 2017 a fost avizat proiectul Studiu de Fezabilitate în Comisia Tehnico-Economice (CTE) CNAIR SA, condiționat de continuarea procedurilor de obținere a Acordului de Mediu, și în Comisia Tehnico-Economice  CTE MT, harta drum legatura a3 martinesti turenicondiționat de identificarea sursei de finanțare a obiectivului. Până la această dată nu au fost realizate de către Proiectantul SF-ului următoarele: Aviz/Acord de Mediu; Studiu de coexistență pentru liniile de joasă, medie și înaltă tensiune; Studiu arheologic intrusiv”, ne spun cei de la C.N.A.I.R.

„Având în vedere nefinalizarea proiectului, conform cerințelor tehnice prevăzute în Caietul de Sarcini și a termenelor depășite pentru avize, acorduri, prevăzute în Certificatul de Urbanism, a revizuirii analizei cost-beneficiu, a studiului de trafic, a elaborării studiului de coexistență cu liniile electrice, a acordului de mediu și a studiului arheologic intrusiv, este necesară revizuirea Studiului de Fezabilitate”, mai precizează C.N.A.I.R. 

Conform prevederilor din Caietul de Sarcini, proiectantul are obligația să solicite avizele. Studiul de impact asupra mediului a fost solicitat de proiectant, dar condițiile solicitate nu au fost îndeplinite în totalitate. Studiul arheologic preliminar, cuprinzând și studiul arheologic intrusiv erau prevăzute în Caietul de Sarcini pentru a fi obținute de proiectant, în termenul contractual.

 

Se reia totul, de la zero

 

Ca urmare a faptului că proiectantul nu a obținut avizele prevăzute în termenele contractuale, CNAIR va organiza o nouă licitație pentru lansarea licitației pentru realizarea unui nou Studiu de Fezabilitate și obținerea avizelor necesare. În construcția Bugetului alocat CNAIR SA pentru anul 2019, proiectul a fost încadrat în lista proiectelor aflate în etapa de pregătire în vederea elaborării documentației tehnico-economice. „Aceste proiecte vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare”, dau asigurări cei de la CNAIR.

 

Concluzie și termene

 

Ca o concluzie, Studiul de Fezabilitate nu este finalizat, neavând acordul de mediu, studiul de coexistență cu liniile electrice și studiul arheologic intrusiv.

În plus, trebuie să nu uităm că avizarea interministerială este condiționată de sursa de finanțare a obiectivului iar calendarul de realizare a obiectivului de investiții este condiționat de sursa de finanțare și obținerea indicatorilor tehnico-economici ai investiției.

CNAIR ne-a precizat, încă o dată: „Calendarul estimat pentru derularea procedurii de atribuire a contractului de prestări servicii pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate aferent obiectivului de investiții Drum de legătură între Autostrada A3 și DN 1 în zona localității Mărtinești se prezintă astfel:

-          elaborare documentație pentru lansarea licitației (caiet de sarcini, referat de necesitate, etc) – martie 2019;

-          elaborare documentație de atribuire și încărcare în SICAP – martie 2019;

-          evaluare oferte și semnare contract – estimat iulie 2019”, se mai arată în răspunsul primit de noi de la CNAIR SA, la o solicitare de informații de interes public în baza Legii nr. 544 din 2001.

Așa că, după semnarea contractului, câteva luni va dura realizarea Studiului de fezabilitate cu obținerea tuturor avizelor, ceea ce împinge un posibil termen de bugetare a investiției pe finalul anului 2019, abia apoi începând procedurile de contractare a lucrărilor de execuție, după aprobarea SF-ului în „comisii și comiții”, fapt care face, practic, imposibilă demararea lucrărilor în sine în acest an.

Șansele celor care doresc cu ardoare realizarea acestui drum – șoferii, locuitorii orașelor Turda și Câmpia Turzii, autoritățile locale de aici dar și cele din Cluj-Napoca – să își vadă visul împlinit, vor crește, desigur, în 2020, an electoral. Ceea ce ar putea face ca lucrările la acest drum să fie măcar începute, la anul...

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh