23
Mie, Oct
48 New Articles

Educație
Typography

Și în această toamnă Muzeul de Istorie Turda propune tinerilor săi vizitatori, copii de toate vârstele și adolescenți, o serie de noi ateliere interactive, cuprinse sub titlul Portaluri spre trecut. Proiectele de muzeu de istorie turdaeducație non-formală derulate în ultimii ani, ce accentuează rolul educativ al muzeului la nivelul comunității, au ca scop intermedierea dialogului între patrimoniu și public. Prin participarea la atelierele de pedagogie muzeală, atât copiii, cât și adulții se împrietenesc cu muzeul și înțeleg mult mai bine rolul și importanța acestuia. Atelierele sunt gândite să transmită un volum de informații, dar mai ales să stimuleze creativitatea și să sporească curiozitatea naturală a copilului față de obiectele din colecțiile noastre, semnificative pentru istoria locului și nu numai.

            Așadar, dragă tinere, începând cu luna octombrie 2019 Vino, vezi și joacă-te la muzeu!  Poți alege să participi la atelierele și activitățile care s-au bucurat de succes în anii precedenți sau te poți înscrie pentru noile ateliere, precum ”Arta în preistorie”. Vom experimenta împreună tehnici de decorat ceramica și pictura rupestră. Atelierul ”Jocuri romane”, în cadrul căruia vom trăi pe viu o zi de relaxare din viața unui soldat roman propune o nouă abordare. În contextul organizării expoziției temporare de arheologie „Scris, citit și știința de carte în Dacia”, începând cu data de 19 noiembrie vom organiza ateliere dedicate acestui subiect, atât de dezbătut la ora actuală în societatea românească și deosebit de important pentru formarea ta.

            Nou! Weekend la Muzeu. Ateliere  pentru părinți și copii. Dragă părinte, evadează din cotidian și experimentează alături de copilul tău activitățile de la ”Palatul Princiar” Turda!

           

            Atelierele se pot organiza pe durata întregului an şcolar, nu doar în cadrul programului „Școala altfel”, pe baza unor programări cu cel puţin două săptămâni înainte de desfăşurarea acestora. Taxa de participare la ateliere este de 10 lei/persoană, durata fiind de circa 1 oră și jumătate. Număr de participanți/atelier: 10-15 persoane. Grup țintă: pentru toate ciclurile școlare.

 

Programarea activităţilor se poate face telefonic 0264-311826 sau via e-mail:

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. Persoană de contact: muzeograf Steliana Potora.

 

 

 

Arta în preistorie

                                                                    

 

Elevii participanți la acest atelier vor avea posibilitatea de a se familiariza cu perioadele preistorice, îmbogățindu-și cunoștințele legate de viața cotidiană în preistorie, ocupațiile principale, diferitele meșteșuguri pe care le practica omul primitiv, alimentația și locuința pe care o avea, unelte și arme făurite de el, viața spirituală și în mod special simțul dezvoltat pentru frumos și artă.

După o scurtă prezentare a sălii de preistorie, cu detaliere pe obiectele de artă din expoziție și tehnicile de realizare a acestora, copiii se vor familiariza cu această perioadă preistorică prin vizionarea unor materiale video, ce vor ilustra principalele ”opere de artă” realizate de omul primitiv.

Sub îndrumarea muzeografilor, prin modelarea lutului, elevii vor putea realiza diferite forme de vase, pandantive, mărgele, tăblițe, figurine totem (forme de animale sau persone), pe care le vor decora, folosindu-se de unelte și tehnici primitive. În cadrul aceluiași atelier copiii vor realiza ”desene rupestre”, inspirându-se după imaginile descoperite în diferitele peșteri din lume (scene de vânătoare, arme, animale (bizoni, tauri, cai, cerbi), vânători, urme ale mâinilor).

 

Obiective:

stimularea interesului copiilor față de istorie/artă

  • dezvoltarea abilităților artistice/creative (modelare, pictare, decorare)
  • familiarizarea cu epoca preistorică (viață cotidiană, credințe, ocupații, meșteșuguri, alimentație, locuințe, îmbrăcăminte)
  • familiarizarea și interacțiunea elevilor cu obiectele de patrimoniu din muzeu
  • însușirea unor termeni de specialitate

 

Perioada: permanent (cu planificare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 30 minute.

Grup țintă: cls. I-VIII

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 15 participanţi/atelier

 

 

 

 

Ateliere de confecționat unelte preistorice

Teritoriul actual al Turzii și împrejurimile sale au fost locuite încă din cele mai vechi timpuri. Abundenţa şi varietatea vestigiilor arheologice ilustrează modul de viaţă şi ocupaţiile cotidiene ale locuitorilor comunităților preistorice. Preocupările de zi cu zi ale acestora erau legate de procurarea hranei, care provenea din creşterea animalelor (ovi-caprine, porcine şi taurine) și din vânat. O altă activitate se referă la procurarea materiei prime pentru confecţionarea armelor şi a uneltelor necesare: topoare de diferite forme și dimensiuni, râşniţe, frecătoare sau răzuitoare, cuţite, seceri, împungătoare și săgeţi etc.

 

           Cu ajutorul acestui atelier se dorește informarea elevilor cu privire la modul în care se trăia, cu privire la modalitatea de făurire a uneltelor și accesoriilor folosite în preistorie, pregătirea și administrarea acestora în viața de zi cu zi. În partea practică a atelierului participanții vor putea pregăti diferite obiecte preistorice, topoare sculptate, cuțite, seceri, săgeți etc. din materiale naturale, ecologice.

 

 

Obiective:

  • familiarizarea elevilor cu viața cotidiană a omului din preistorie;
  • înțelegerea importanței vizitelor la muzeu;
  • dezvoltarea abilităților de observare și creare.

 

Perioada: permanent (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 30 minute.

Grup țintă: cls. I-VII

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 15 participanţi/atelier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scris, citit și știința de carte în Dacia romană

 

„Euripides spunea pe bună dreptate că “cel care neglijează învățătura în tinerețe, pierde trecutul și este mort pentru viitor”.

          În condițiile în care România deține în prezent una dintre cele mai ridicate rate de analfabetism din Uniunea Europeană, atelierul Scris,  citit și știința de carte în Dacia romană își propune un exercițiu imaginativ menit să atragă atenția elevilor  asupra importanței scrisului și cititului încă din perioadă romană.  

La fel ca și astăzi, spațiul urban roman era și el încărcat de diverse înscrisuri, de la graffiti-uri mai puțin oficiale la inscripții monumentale pe clădiri publice, dar acest lucru nu trădează în mod necesar un nivel ridicat de alfabetizare al societății largi. Pe lângă soldați, lapicizi și artizani, care erau nevoiți să învețe să scrie și să citească, numeroase inscripții realizate pe vase, țigle sau cărămizi, redate cu litere cursive, combinate sau capitale au fost descoperite și în așezările civile ale provinciei. Acestea oglindesc rezultatul unei strădanii personale și spontane, și reflectă nivelul de difuziune și cunoaștere a limbii latine în rândul populației de rând.

 

 

Împărțiți în trei grupuri intitulate sugestiv „Scribii”, „Meșterii” și „Soldații” elevii vor primi sarcina de a se pune în pielea acestor personaje. Astfel, cu ajutorul unei replici realizate după un stilus roman, „scribii” vor putea să scrijelească textul unui contract în pasta moale de ceară întinsă pe o tăbliță de lemn. Tot ei vor putea să exerseze arta caligrafiei romane, redactând cu ajutorul unui “stilou” confecționat din tulpină de trestie, textul unei scrisori pe o foaie de hârtie special concepută pentru a imita papirii sau pergamentele. Cu ajutorul unei paste modelatoare de lut, cu uscare rapidă la aer, „meșterii” vor putea să-și procure propriile ștampile cu inițialele numelui lor și să le aplice în lutul moale al vaselor produse de atelierul lor. „Soldații”, dornici să învețe carte, vor putea scrijeli litere pe fragmente ceramice și își vor inscripționa numele cu litere punctate cu dornul pe plăcuțe de identificare (tesserae militares).

 

Obiective:

  • stimularea copiilor prin promovarea scrisului și cititului în contextul actual al abandonului școlar;
  • dezvoltarea abilităților caligrafice;
  • familiarizarea participanților cu istoria scrisului și modalitățile romane de scriere;
  • promovarea colecției de artefacte romane a muzeului în rândul tinerilor.

Perioada de desfășurare: începând cu luna noiembrie (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelierului: cca. 1 oră și 20 minute.

Grup țintă: clasele IV-VIII.

Taxă de atelier: 10 lei/participant.

Maxim 15-20 de participanți/atelier.

 

                                 

 

Jocuri romane

Jocurile pe care mulți dintre noi le cunoaștem provin din antichitate și au fost jucate încă de pe vremea romanilor. Cu implicarea echipei noastre de specialiști se va prezenta o zi de relaxare din viața unui roman, iar elevii participanți vor învăța regulile jocurilor de societate și vor folosi pentru aceste jocuri obiecte străvechi (piatră, fragmente de cărămizi etc.) pentru a reda autenticitatea și originalitatea acestora.

În continuarea atelierelor de jocuri romane, Muzeul de Istorie va organiza concursuri de jocuri romane cu jetoane, pioni și zaruri (tabula, latrunculus sau terni lapilli). Toți cei interesați pot primii detalii la Muzeul de Istorie.

 

Obiective:

  • să ofere elevilor o incursiune în obiceiurile de petrecere a timpului liber la romani;
  • familiarizarea participanților cu epoca prezentată;
  • dezvoltarea abilităților de socializare în cadrul unor jocuri de societate;

 

Perioada de desfășurare: permanent (cu planificare prealabilă)

Durata atelierului: cca. 1 oră și 20 minute.

Grup țintă: 0-IV; V-VIII.

Taxă atelier: 10 lei/participant.

Maxim 20 de participanți/atelier.

 

     Heraldica pe înțelesul copiilor

Atelierul introduce copiii în lumea fascinantă a cavalerilor și domnițelor, a marilor familii domnitoare și nobiliare. În această călătorie vom povesti despre steme, blazoane și embleme având ca material didactic fotografii și fragmente de film documentar. În prima parte a atelierului vom privi și descifra o serie de imagini cu ajutorul cărora vom învăța multe lucruri interesante despre aceste simboluri din trecut și din prezent. În a doua parte a activității vom reproduce din carton steme și blazoane ale marilor familii și dinastii istorice, sau le vom crea pe ale noastre.

 

 

 

Obiective:

  • cunoașterea și întelegerea obiectelor reprezentative ale anumitor perioade istorice sau familii;
  • însușirea unor informații printr-o modalitate atractivă și interactivă;
  • dezvoltarea abilităților de observație și cele artistice.

 

Perioada: permanent (cu planificare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 30 minute.

Grup țintă: cls. V-VIII

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 20 participanţi/atelier

 

 

 

      Podoabe de inspirație romană

 

Igiena, aspectul și îngrijirea corpului constituiau aspecte importante ale vieții cotidiene în epoca romană. Monumentele funerare reproduc vestimentația, accesoriile și podoabele purtate de romani. Numeroase chipuri de femei din Potaissa sunt reprezentate pe lespezile funerare cu podoabe, în mod special cercei. Diferitele tipuri de podoabe din bronz, argint şi aur, precum fibule, pandantive, mărgele şi inele cu pietre semiprețioase, expuse vizitatorilor în muzeul nostru, reflectă gustul şi moda din epocă.

Atelierul de creație este locul în care micii artizani vor intra în atmosfera și spiritul epocii antice, confecţionând propriile podoabe - cercei și brățări din mărgele de sticlă sablată, coliere-amulete inspirate după bijuteriile romane.

 

 

 

Știați că?

Accesoriul vestimentar cel mai răspândit, reprezentat și pe monumentele funerare,  purtat în egală măsură de femei și de bărbați era fibula? Purtată pe umăr, aceasta avea rolul acului de siguranță.

          

Obiective:

  • dezvoltarea abilităților practice;
  • promovarea colecției de artefacte din epoca romană în rândul tinerilor;
  • cunoașterea istoriei antice prin intermediul obiectelor de patrimoniu;

 

Perioada de desfășurare: permanent (cu planificare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 20 minute.

Grup țintă: cls. III-VII            I

Taxă atelier: 10 lei/participant

15-20 participanţi/atelier

 

 

Coafuri după moda împărăteselor romane

 

În epoca romană coafura femeilor a variat în funcție de epocă. Moda unei anumite pieptănături era lansată de împărătese. Unele femei apar în reprezentările de pe monumentele sculpturale sau monede cu părul pieptănat cu cărare la mijloc și strâns la ceafă, altele cu părul lung și ondulat sau cu coafura de tip “melon”. Din teritoriul vechiului oraș antic Potaissa provin numeroase ace de păr din bronz, dar mai ales din os, având capetele simple sau decorate.

           Interesul pentru păr era din ce în ce mai crescut, astfel încât în epoca imperială coafurile devin tot mai complicate şi mai elaborate. Femeile din clasa superioară erau asistate de sclavi în elaborarea coafurii. Din teritoriul rural al Potaissei, de la Rediu, provine un monument funerar cu reprezentarea unei “coafeze” aranjând părul lung și despletit al unei tinere femei.

 

Știați că?

Pentru ondularea părului în antichitate femeile din clasa superioară foloseau fierul încins (calamistrum ) şi pudra de aur pentru strălucire?

Femeile aristocrate purtau peruci, iar blondul era culoarea îndrăgită?

 

Toate aceste informații și multe altele le veți afla în cadrul atelierului, iar sub coordonarea unui hairstylist, vom realiza coafuri după modelul împărăteselor romane.

 

Obiective:

  • dezvoltarea abilităților practice;
  • promovarea colecției de artefacte din epoca romană în rândul tinerilor;
  • cunoașterea istoriei locale prin intermediul obiectelor de patrimoniu;

 

Perioada de desfășurare: permanent (cu planificare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 20 minute.

Grup țintă: cls. II-X                

Taxă atelier: 10 lei/participant

15-20 participanţi/atelier

 

         ”Vânătoarea de exponate” 

 

După o scurtă, dar interesantă prezentare a colecțiilor muzeului, adaptată la vârsta și interesele participanților,  tinerii “cercetători” vor primi câte o fişă cu imaginea unui obiect de patrimoniu. Prin identificarea pieselor în vitrinele din spațiul expozițional, fişele vor fi completate individual cu informaţiile de pe etichete sau panourile explicative. Elevii vor fi îndrumaţi de muzeografi să „culeagă” cât mai corect şi complet toate datele despre exponate şi încurajaţi să deseneze obiectele de patrimoniu. La finalul activității se vor crea, pe grupuri de elevi, povești pline de imaginație în jurul artefactelor, urmând ca cele mai interesante dintre acestea să fie premiate.

 

 

 

 

 

Obiective:

  • familiarizarea elevilor cu spațiul muzeal și obiectele de patrimoniu;
  • însuşirea unor noi termeni, noţiuni sau date într-o manieră atractivă;
  • dezvoltarea spiritului de competiție și performanță;
  • dezvoltarea abilităților practice artistice;

Perioada: permanent (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 30 minute.

Grup țintă: cls. IV-XI

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 50 participanţi/atelier

 

            

 

 

 

 

         

 

            Micii arheologi                                                                                                                      

Tinerii participanţi la atelierele de educaţie muzeală vor fi iniţiaţi în domeniul arheologiei şi a protejării mediului înconjurător. Activitatea de “descoperire” a fragmentelor ceramice și a altor obiecte de patrimoniu se va realiza cu ajutorul unor unelte speciale, puse la dispoziție de către organizatorii atelierului. Cadrul în care se regăsesc aceste obiecte va fi amenajat aparte, pentru a da dovadă de originalitate (lădițe special amenajate cu nisip) și a oferi o experiență cât mai apropiată de perioada prezentată. Jocul didactic se va încheia cu reconstituirea tipurilor de vase antice prin intermediul unor puzzle-uri.

 

Obiective:

  • transmiterea unor informaţii relevante;
  • familiarizarea elevilor cu spațiul muzeal;
  • dezvoltarea abilităţilor practice.

 

Perioada: permanent (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră

Grup țintă: grădiniţă şi cls. I-IV

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 20 participanţi/atelier

 

 

 

       Încondeierea ouălor

     în tehnica tradiţională

 

La Muzeul de Istorie Turda, de mai mulţi ani, elevii şi adulţii interesaţi de tradiţie au prilejul să descopere străvechiul obicei al încondeierii ouălor de Paşti. Decorarea ouălor prin metoda încondeierii cu ceară de albine este un atelier interactiv şi atractiv. Activitatea debutează prin selectarea cu grijă a ouălor albe, curăţarea şi golirea de conţinut a acestora, apoi urmează topirea cerii de albine, înnegrirea cu cărbune şi pregătirea culorilor. După selectarea motivelor preferate, fiecare „meşter” îşi exprimă măiestria prin desenarea cu ceară şi protejarea fondului pentru fiecare culoare (iniţial galben, urmează roşu, apoi se continuă cu verde sau albastru).

 

Obiective:

  • transmiterea obiceiului încondeierii ouălor de Paşti cu metode tradiționale;
  • identificarea conţinutului tematic al motivelor încondeiate;
  • dezvoltarea abilităţilor practice şi stârnirea interesului pentru tradiţiile româneşti;
  • familiarizarea elevilor cu spațiul muzeal.

Perioada: martie-aprilie (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 2 ore

Grup țintă: cls. IV-XI

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 15 participanţi/atelier

 

 

   Atelier de creație - „cusături cu  modele tradiționale

 

     

 

            A fost odată ca niciodată.... și pentru mulți a rămas doar o amintire. Muzeul de Istorie dorește să reînvie această activitate și să aducă în atenția publicului activitatea tradițională românească - cusutul. Atelierul reprezintă un bun prilej pentru a descoperi acest meșteșug păstrat de-a lungul generațiilor, odinioară transmis de la mamă la fiică,ă și est fiică și esteilitare precum semne de carte....articipanții vor reprod aztăzi aproape uitat. Prin urmare, sub îndrumarea unor meșteri populari sau a muzeografilor, participanții vor reproduce cu materiale similare, modele tradiționale de cusături pe obiecte mici utilitare, precum semne de carte, bijuterii etc.

 

Obiective:

  • punerea în valoare a patrimoniului etnografic românesc;
  • promovarea portului tradițional, reprezentând o sursă de inspirație pentru mari designeri de modă;
  • dezvoltarea abilităților practice și creșterea interesului pentru tradițiile românești în rândul tinerei generații.

Perioada: permanent (cu programare prealabilă de minim două săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră

Grup țintă: cls. IV-VII

Taxă atelier: 10 lei/participant

Maxim 15 participanţi/atelier

 

 

 

 

 

Reîntoarcerea legionarilor

în castrul de la Potaissa

 

În cadrul atelierului elevii participanți vor fi integrați în perioada care a dat naștere Potaissei prin descoperirea, într-un mod antrenant și spectaculos, a unor secvențe din viața comunităților dacice și romane. Interacțiunea dintre elevi și valorile patrimoniale ale antichității se va face prin intermediul unei serii de obiecte reconstituite, prezentate de către specialiști în domeniul arheologiei și patrimoniului. Pentru a face legătura între castru și lumea antică, se va pune accentul pe viața și echipamentele militarilor romani. Vor fi prezentate tehnici și tactici de luptă utilizate în antichitate, inspirate de scenele Columnei lui Traian.

Obiective:

  • să ofere o incursiune în lumea antică, momentul de naștere al Potaissei;
  • să înțeleagă importanța valorilor patrimoniale locale, naționale și europene;
  • să trezească interesul pentru valorile culturale locale și naționale;
  • să perceapă cauzele și efectele evoluției tehnice și tehnologice;
  • să observe transformările generate de integrarea comunităților periferice în ansamblul modelelor de civilizație.

 

Perioada: permanent (programare prealabilă de minim 4 săptămâni)

Durata atelier: cca 1 oră și 20 minute.

Grup țintă: clasele V-VIII şi IX-XII

Taxă atelier: 10 lei/participant

Minim 150 participanţi/atelier

 

 

   DIRECTOR,

                                                        Mariana Andone-Rotaru     

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh