Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Guvernul României a preluat podul de peste râul Arieș, de pe varianta spre Alba Iulia. Podul este unul cu probleme, unul dintre trotuare desprinzându-se periculos de carosabil. Trotuarul este, de mai multă vreme, înclinat periculos, o posibilă rupere a sa de restul podului ar pune în pericol nu doar anumite persoane care tranzitează locația ci și conducta de alimentare cu apă potabilă a Companiei de Apă Arieș, al cărei traseu se află exact sub trotuarul cu probleme.

Pentru că Municipiul Turda nu are la dispoziție sume pentru investiții atât de mari ca acelea necesare pentru reabilitarea podului, administrația locală a făcut toate demersurile necesare pentru ca podul să fie preluat de către Ministerul Transporturilor și concesionat Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea efectuării reparațiilor necesare.

Trebuie să spunem că demersuri pentru predarea podului către autoritățile naționale au fost făcute și de precedenta administrație, în 2015 și 2016, dar încercările fostului primar, Tudor Ștefănie, s-au soldat cu un eșec. Ba mai mult, Municipiul Turda a pierdut procesele cu CNADR (actuala CNAIR), iar noua administrație, cea a primarului Cristian Matei a trebuit să plătească oalele sparte, miliarde de lei vechi de la bugetul local.

După un an și jumătate de muncă depusă de cei de la Primăria și Consiliului local Turda, după nenumărate documente trimise spre guvern, după efectuarea multor modificări solicitate de acesta, iată că telenovele „ține podul și repară-l” a ajuns înspre final.

În ședința de guvern de ieri, executivul condus de social-democrata Viorica Dăncilă a adoptat proiectul de hotărâre, aflat la punctul III.15 referitor la „preluarea podului peste râul Arieş, situat pe drumul naţional DN 1, proprietate publică a statului, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda, judeţul Cluj, în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale”.

 

Să vedem ce conține hotărârea guvernului:

„Art. 1 - Se aprobă preluarea podului peste râul Arieş, situat pe drumul naţional DN 1, proprietatea publică a statului, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda, judeţul Cluj, în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale.

Art. 2 - Predarea-preluarea podului peste râul Arieş, situat pe drumul naţional DN 1, a cărei administrare se transmite potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părţile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Art. 3 – Consiliul Local al Municipiului Turda şi Ministerul Transporturilor îşi vor actualiza în mod corespunzător datele din evidenţa cantitativ – valorică şi, împreună cu Ministerul Finanţelor Publice, vor opera modificările corespunzătoare în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1020 şi 1020 bis din 21 decembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare”.

 

Asta înseamnă că, gata, vor începe reparațiile la Podul de peste Arieș? Nici vorbă! Abia acum intră în funcțiunile alte angrenaje al hățișului birocratic românesc: există termenul de 30 de zile pentru finalizarea tuturor documentațiilor de predare/preluare  a podului, studii, proiecte, alocări de sume, licitații și atribuirea lucrărilor. Toate acestea vor dura, cu siguranță, cel puțin câteva luni însă, având în vedere că, cel mai probabil, în bugetul acestui an alocat ministerului Transporturilor și, respectiv, CNAIR, nu s-au prevăzut sume pentru reabilitarea podului din zona Benzinăriei A&A, este de așteptat ca acestea să se aloce în bugetul anului viitor. Acestea sunt doar raționamentele și speculațiile noastre, însă timpul ne va arăta cum vor evolua lucrurile în continuare.

Un lucru este sigur, în urma adoptării hotărârii de guvern referitoare la preluarea podului: Municipiul Turda scapă de răspundere și de obligația de a repara și întreține podul, toate aceste acțiuni căzând, de acum, în sarcina autorităților centrale.

Vă vom ține la curent cu toate informațiile legate de următoarele decizii și acțiuni pentru reabilitarea podului care constituie, în continuare, un pericol.

Pentru mai multe amănunte legate de istoricul problemei tratate în cuprinsul acestui articol, puteți citi aici doar câteva din multele articole scrise de subsemnatul, din 2014 în coace, pe marginea acestui subiect:

Drumurile noastre toate… dar și podurile, sunt ”praf”

C. N. A. D. R. amenință Turda cu executarea silită!

Podul peste râul Arieș va fi demolat! (Galerie foto)

Podul peste Arieș va intra în reparație. Costurile se ridică la 4 000 000 lei!

Atenție! Se restricționează circulație pe podul peste râul Arieș!