04
Vi, Oct
4 New Articles

Cultură
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Au trecut câteva zile de la data când am văzut spectacolul de la Teatrul Național din Turda; timp suficient ca impresiile să se decanteze pentru că de la o anumită experiență de viață nu mai putem scrie sub imperiul impulsului de moment. Așa că nu mă pot abține să nu spun câteva cuvinte despre spectacolul „Patima” pe care l-am văzut în Sâmbăta Floriilor.

„Patima Roșie”, titlul original al piesei de teatru scrisă de Mihail Sorbul în 1916, este un text despre care însuși autorul spune că „este o comedie tragică în 3 acte.” Despre text știam că a fost scris inițial sub titlul de „Amoruri anormale” (între 1980 și 1909) dar a avut prima reprezentație doar pe 3 martie 1916 ca „Patima Roșie”. Povestea are loc în București ,"înainte de primul război mondial".

Tofana Sbilț este studentă în ultimul an la Litere și Filosofie. Ea se folosește de averea și de familia influentă a lui Castriș, iubit care o întreține de 4 ani, pentru a-și lua licența și a obține un post de profesoară în capitală. Când Tofana îl întâlnește pe craiul Rudy venit din Europa, vechi prieten al lui Castriș, ea se îndrăgostește nebunește de acesta. Rudy dorește însă altceva de la viață, nu mai vrea să trăiască în desfrâu. În acest scop vrea s-o ia de soție pe Crina, prietena Tofanei, o provincială simplă și cuminte. Pe Crina o mai iubește și vărul Tofanei, Sbilț, care surprinde o scenă intimă între Crina și Rudy. Gelos, vărul Tofanei dă toate cărțile pe față: Castriș află de trădarea Tofanei, Tofana află de trădarea lui Rudy. Sângele năvalnic al familiei Sbilț îi ia Tofanei mințile, care urmează prezicerile vărului ei, împușcându-l pe Rudy, apoi sinucigându-se.

Puteți să îmi reproșați că nu mai aveți niciun interes pentru a vedea piesa din moment ce v-am povestit acțiunea ei. Numai că tocmai aici devine treaba interesantă. În gândul meu îmi spuneam că pentru epoca de astăzi, 3 acte pentru o asemenea poveste înseamnă un pic cam mult. Realitatea, însă m-a contrazis. Tânăra Luana Hagiu, care semnează regia a știut să adapteze textul la epoca în care trăim, și astfel, dintr-un spectacol care mi se părea ”datat” a reușit să facă un spectacol modern, extrem de interesant. La vremea lui Sorbul era considerat un autor un pic avangardist dar pentru zilele noastre poate fi catalogat, de către unii, de-a dreptul depășit.

Plăcuta surpriză mi-a oferit-o tânăra echipă a Teatrului Național Aureliu Manea din Turda. Regizoarea Luana Hagiu, cât și talentata echipă de actori a teatrului ne-a oferit un spectacol remarcabil. În 60 de minute cât durează spectacolul talentații actori au reușit să ne convingă că acțiunea pe care v-am povestit-o anterior devine deosebit de modernă și palpitantă în interpretarea lor. Întreaga echipă are un merit deosebit, așa că pe interpreții am să-i înșir fără o anumită ierarhie pentru că toți și-au adus în mod deosebit contribuția la realizarea unui remarcabil spectacol: Anca Marcos, Ingrid Neacșu, George Sfetcu, Vali V. Popescu, Alexandru Condurat. Tânăra echipă ne-a convins că dragostea atemporală și tragică adaptată după Mihail Sorbul este perfect actuală și, la urma urmei, felul în care talentata regizoare a citit și transpus textul o face și deosebit de modernă.

Așa că, fără niciun pic de rezervă vă recomand să nu ratați acest spectacol. Merită din plin văzut!

 

Prof. Virgil Deceanu

 

PReluare Facebook - Virgil Deceanu

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh