Directorul SC Domeniul Public Turda SA (D.P.T.), Ioan Chiș, s-a prezentat bine pregătit în fața Consiliului local al municipiului Turda cu un raport privind analiza economico-financiară a societății, pentru perioada 1 ianuarie-30 iunie 2012. Prezența sa ”la raport” a fost solicitată de grupul de consilieri USL-PP DD care dețin majoritatea în consiliul local, un grup care pare decis să primească un raport din partea fiecărei structuri și instituții subordonate, ba și din partea celor care nu li se subordonează direct, cum este cazul Companiei de Apă ”Arieș”.
Revenind la raportul privind analiza economico-financiară a activității D.P.T., acesta relevă cifre semnificative care atestă faptul că directorul Ioan Chiș a desfășurat un bun management al societății, de când a fost numit la conducerea acesteia. În raport se arată că D.P.T. a luat ființă prin reorganizarea Regiei Autonome a Domeniului Public, în baza HCL nr. 60 din 7 mai 2009 și a legii 31 din 1990. Capitalul social al societății este de 812 670 lei reprezentând 81 267 acțiuni a 10 lei/buc., deținut în totalitate de Consiliul local al municipiului Turda. Administrarea societății este asigurat de un Consiliu de Administrație format din 9 membri, numiți de plenul Consiliului local Turda, în baza OUG 109/2011.
Datele relevate de bilanțul pe primul semestru al acestui an, rapoartele inginerului-șef și a contabilului șef au stat la baza raportului prezentat în plen de directorul Ioan Chiș. Astfel, consilierii locali au putut afla că D.P.T. are o cifră de afaceri de 5 849 303 lei, venituri totale de 6 205 486 lei iar cheltuielile totale se cifrează la 6 404 033 lei. Profitul societății este zero iar pierderea de 198 547 lei .
Veniturile din exploatare sunt de 6 150 140 lei, cheltuielile de exploatare de 6 214 558 lei, de unde rezultă o pierdere de 64 418 lei. Veniturile financiare se cifrează la 55 346 lei, cheltuielile financiare la 189 475, iar pierderea din activitatea financiară (din dobânzi și diferențe de curs valutar) este de 134 129 lei.
Pe sectoare de activitate, situația de la D.P.T. se prezintă astfel: la ”drumuri”, veniturile din exploatare se ridică la 1 607 956, cheltuielile din exploatare la 1 20 956, la ”stația de asfalt”, veniturile din exploatare sunt de 3 241 496, cheltuielile din exploatare de 3 257 775, la ”sere”, veniturile sunt de 565 910 lei, cheltuielile de 580 262 iar la ”salubrizare”, veniturile sunt de 734 892 iar cheltuielile de 755 565 lei. Toate sectoarele de activitate sunt pe ”pierderi”, doar cifrele diferă. La ”drumuri” se înregistrează 13 114 lei pierderi, la ”sere”, 16 279, la ”sere” 14 352 iar la ”salubrizare” 20 673, rezultând o pierdere însumată de 64 418 lei.
Directorul Ioan Chiș a explicat, vorbind despre activitatea de ”drumuri” și ”stația de mixturi asfaltice”, că ”rezultatele financiare ale acestor sectoare sunt negative pe perioada analizată ca urmare a faptului că acest tip de activități se execută doar în perioadele calde ale anului , respectiv din 15 martie până în 15 noiembrie, iarna activitatea fiind întreruptă”. În primul trimestru al anului, în aceste sectoare se execută lucrările de întreținere și reparații a utilajelor, revizii planificate în planul de mentenanță, ceea ce implică, susține directorul D.P.T., costuri deosebit de mari, mai ales că gradul de uzură al acestor utilaje este mare, acestea fiind în mare parte uzate fizic și moral.
Și activitatea de la sere este una sezonieră, acolo acumulându-se cheltuieli foarte mari pe timpul sezonului rece. Pierderile se recuperează pe parcursul lunilor viitoare, odată cu recoltarea și valorificarea întregii cantități de produse.
Directorul Ioan Chiș a mai explicat consilierilor locali că serviciul de salubrizare se bazează exclusiv pe comenzile făcute de primărie iar tarifele sunt la nivelul anului 2008. Atunci prețul motorinei era de 3,1 lei/litru, în timp ce în prezent, s-a ajuns la un preț de 4,93 lei/litru, fără TVA, ceea ce înseamnă o creștere de 56,8 %, în timp ce tarifele plătite de municipalitate stagnează de 4 ani.
Pentru a motiva pierderile înregistrate, directorul Ioan Chiș a mai arătat că ”aceeași situație nefavorabilă în structura costului o reprezintă și prețul bitumului și a emulsiei, pentru mixturile asfaltice” , a arătat Chiș, care a continuat: ”În această perioadă , 2008-2012, prețul le bitum a crescut de la 1217,19 lei/tonă, în anul 2008, la 2800 lei/tonă, în ultima perioadă, înregistrându-se o creștere cu 130 a prețului”. În tot acest timp, pe piața concurențială a asfaltului, creșterea a fost de doar 8-10 %.
La D.P.T. muncesc 155 de oameni astfel: 3 în conducere, 12 ingineri, 3 economiști, 1 jurist, 2 funcționari administrativi, 7 tehnicieni și contabili, un laborant, 14 conducători auto, 11 mecanici, 10 paznici, 8 mașiniști, 22 muncitori calificați și 61 necalificați. Dintre aceștia, 74 sunt angajați pe perioadă determinată. Salariul mediu brut pe unitate, în primele șase luni ale acestui an au fost de 1572 lei/om/lună.
Cea mai mare problemă cu care se confruntă D.P.T. este lipsa fondurilor bănești, a lichidităților, pentru asigurarea cheltuielilor anticipate pentru susținerea activității, gradul de îndatorare fiind de 40,71 %. Din totalul datoriilor de 5 760 696 lei, 32 % sunt reprezentate de credite bancare, 59 % de datoriile la furnizori, iar 9 % reprezintă datorii la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale (achitate la 1 iulie 2012).
La rândul său, D.P.T. are de recuperat creanțe în valoare de 2 402 665 lei. Dintre acestea, cele mai multe trebuie achitate de Primăria municipiului Turda, 915 357 lei, 768 138 de către diferitele societăți comerciale din Turda iar 522 960 de către asociațiile de locatari.
Directorul Ioan Chiș a încheiat susținând că ”pentru acest an, societatea are prevăzut în buget o cifră de afaceri de 12 500 000 lei din care s-a realizat în prima jumătate a anului 46,8 %”. Având în vedere că cea mai mare parte a activității a fost reluată doar în luna aprilie, directorul D.P.T. consideră că societatea pe care o conduce se află în graficul pe care și l-a propus. ”În continuare ne preocupăm pentru contractarea producției la capacitate, găsirea de noi clienți prin participarea la licitații organizate de potențialii investitori din zonele limitrofe”, a mai spus directorul Ioan Chiș.
Mai mulți consilieri au adresat întrebări, în special vizând proasta calitate a drumurilor, întrebări cărora Ioan Chiș le-a răspuns dând dovadă de disponibilitate în relația cu Consiliul local al municipiului Turda. La solicitarea consilierului PSD, Cristian Matei, directorul D.P.T. va trebui să depună la comisia de specialitate nr. 2 statutul unității, contractul de management al directorului și respectiv planul consiliului de administrație al D.P.T.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.