29
Vi, Mar
19 New Articles

Opinie
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Una dintre comediile care se joacă în ultima vreme, mai ales pe rețelele de socializare, este, paradoxal, pe cât de tristă, pe atât de penibilă.

Mă refer la subiectul reparării podului peste râul Arieș care v-a fi redat circulației luni, 13 decembrie 2021, cu 9 zile mai repede decât termenul anunțat oficial de CNAIR prin DRDP Cluj. Cititorii noștri știu că am semnalat pericolul de acolo printre primii și am scris nenumărate articole pe marginea acestui subiect, documentate prin o serie de cereri în baza legii nr. 544 din 20001, încă de acum peste 7-8 ani, când mulți dintre politicienii care acum își arogă cu tupeu maxim merite în refacerea acestui obiectiv, nici nu erau măcar, în politică.

Cei care au inundat Facebook-ul și internetul cu, vezi Doamne, meritele lor în ajungerea la momentul fericit de luni, când se va deschide circulației podul de pe strada Alba Iulia, au fost, în principal politicienii de la două partide politice din Turda: USR și PMP.

 

Cazul deputatului USR, Viorel Băltărețu

 

Primul a postat și răspostat încercările deputatului clujean Viorel Băltărețu de a „se băga în seamă”, prin, din nou, vezi Doamne câte demersuri și eforturi a făcut el pentru finalizarea lucrărilor la termen. Mai întâi, să o spunem pe șleau, pentru că nu ne plac nici ocolișurile, nici aburelile, acest deputat nu avea și nu are nicio atribuție legată de demersurile efective de reparare a acelui pod. Un deputat are exclusiv atribuții de natură legislativă, doar cei care sunt și membri ai guvernului având atribuții executive. Viorel Băltărețu a participat la ședințele de progres ale constructorului podului, după acestea filmându-se și transmițând informații privind modul în care avansează lucrările. Adică făcea treaba purtătorului de cuvânt al CNAIR care, probabil, era ocupat cu lucruri mai serioase. De fapt, implicarea lui Băltărețu, era și este o încercare de a-și face imagine politică, prin aceste acțiuni în teritoriu, arogându-și merite care, de fapt, nu există. Lucrările la pod, cu siguranță, nu au fost influențate de prezența sa la ședințele de progres, iar dacă au fost, cel mai probabil se poate vorbi de un abuz în serviciu al unui deputat de Cluj, pe un șantier din județul său. DRDP Cluj nu este subordonat nici deputatului, nici Camerei Deputaților, ci doar CNAIR și, eventual, Ministerului Transporturilor. Deci Băltărețu nu a făcut altceva decât „să se bage în seamă”, pe undeva încercând să ascundă o activitate parlamentară extrem de slabă, dacă este să ne luăm după cifrele publicate pe site-ul Camerei Deputaților, la activitatea sa.

Activitatea parlamentară în cifre și bani

 

Activitatea sa parlamentară din primul an de mandat, în cifre, arată astfel: două luări de cuvânt, în doar două ședințe (dintre care una reprezintă depunerea jurământului de credință), o singură declarație politică (privind digitalizarea unitară a administraţiei publice), două proiecte de hotărâre inițiate (ambele referitoare la Regulamentul Camerei Deputaţilor), 10 întrebări și interpelări (din care una se referea la stadiul lucrărilor pe DN1, pe raza județului Cluj), o moțiune (pentru demiterea Guvernului Câțu) și, în fine, 73 de propuneri legislative inițiate, din care doar 4 au fost promulgate ca legi.

Pentru această activitate parlamentară, un deputat primește lunar (conform unui deputatului USR, Iulian Bulai, care a prezentat câștigurile unui deputat român) 10 500 lei, indemnizație lunară, la care se adaugă suma forfetară sau diurna pentru ședere în București pe zi de 260 de lei pentru zilele de lucru în Parlament apoi o sumă forfetară pentru cazarea în București,  4.400 de lei pentru chirie. Aceste informații sunt publicate în articolul „10.000 de euro pe lună, costul unui parlamentar în România. Cum e în alte țări”, publicat de Radio Europa Liberă pe data de 25 februarie 2021.

„La acestea se adaugă o sumă forfetară pentru deplasarea lunară în circumscripția electorală de 1.400 de lei. Pentru fiecare drum din București în circumscripție se acoperă transportul în trei formate diferite: ori cu autoturismul și se acoperă numărul de kilometri, fie printr-un un carnețel de tren pentru CFR care-ți permite călătoria în circumscripție și în țară, fie un transport dus-întors o dată pe săptămână cu avionul la cel mai apropiat aeroport de circumscripția în care ai fost ales. Mai există suma dată la dispoziție pentru cabinetul parlamentar de 25.000 de lei, din care se plătesc absolut toate cheltuielile cabinetului: personal, chirii, contracte de colaborare, consumabile, tot ce înseamnă facturi. Toți acești bani se folosesc în chestiunea strictă de organizare, amenajare și funcționare a cabinetului parlamentar ca instituție, nu ca spațiu fizic, că poți să ai și două și a angajaților care lucrează acolo”, spune deputatul USR, Iulian Bulai, citat de Radio Europa Liberă.

 

Campanie electorală ca în vremurile „bune”

 

Acum, probabil că necesitatea implicării deputatului USR, Viorel Băltărețu, în urmărirea lucrărilor la podul peste Arieș, apare într-o lumină mai clară.

Pagina de Facebook a deputatului USR va fi mult mai săracă, de luni, fără zecile de postări pe tema podului de la Turda cu care, repet, nu are nici o treabă iar convingerea mea este că aportul lui Viorel Băltărețu la finalizarea podului, înainte de termenul preconizat, de 22 decembrie 2021, tinde spre zero. Nu cred că antreprenorul avea nevoie de alt motiv pentru derularea lucrărilor la timp, decât încasarea sumelor de bani prevăzute în contract.

Dacă merită ceva apreciat, la toate aceste lovituri de imagine, este modul în care a fost transformat un obiectiv de infrastructură în campanie electorală pentru un deputat, un membru a forului legislativ al țării... Un demers apreciat, în general de colegii săi useriști și simpatizanții lor, într-o perioadă în care USR este cam scoasă pe tușă, în partida politică ce se joacă atât la nivel național, cât și județean și local, influența, inclusiv politică a acestui partid fiind în scădere.

Niciun alt partid politic nu și-a făcut campanie electorală pe marginea podului peste Arieș, cum a făcut-o USR și deputatul Viorel Băltărețu, inclusiv prin imagini cu sigla partidului cu podul și politicianul cu cască de protecție în zona lucrărilor. Modalitate de prezentare pe care, nu o dată, colegii useriști de la Turda au prezentat-o drept o meteahnă din vremuri ceaușiste. Iată că nu este nicio diferență între modul de acțiune al politicienilor. Nu sunt vechi sau noi, sunt doar politicieni.

 

Cazul consilierului local PMP, Adrian Nap

 

Și mai jenantă este emfaza manifestată de PMP Turda, prin președintele acestuia, Adrian Nap, consilier local, referitor la același subiect. Cunoscut la nivel local pentru luările de poziție populiste, acest partid susține că „Luni se va deschide podul peste Arieș! Este victoria voastră, a turdenilor care v-ați alăturat demersului nostru și ați pus presiune pe ei!”. (sic!)

Adică un fel de „laudă-mă gură...” pe cât de ieftin, pe atât de hazliu.

„În calitate de consilier local, am făcut numeroase demersuri pentru urgentarea lucrărilor la podul peste Arieș. Iar acum a sosit momentul să vă mulțumesc, pentru că am reușit să-i determinăm să finalizeze lucrările, după ce mulți dintre dvs ați reacționat la demersul PMP Turda, prin care am pus presiune pe ei!

Împreună suntem puternici! Hai să punem Turda în Mișcare!”, mai trage Adrian Nap ”spuza pe turta sa”.

Este o altă postare în același stil, continuată cu enumerarea mai multor declarații politice și adrese către CNAIR făcute de Nap, pe marginea acestui subiect, în ultimii doi ani. Le puteți găsi, dacă vă interesează, pe pagina acestuia de Facebook.

De fapt, contractul semnat de autoritățile centrale cu câștigătorul licitației s-a derulat cu respectarea legalității, într-un ritm normal pentru România, toți cei implicați reușind să ducă la bun sfârșit acest proiect, fără ca Adrian Nap și PMP să aibă vreun aport. Când proiectul nu a fost ok, s-a cerut modificarea lui, începerea lucrărilor fiind amânată din cauza acestui lucru și a altor dificultăți apărute după semnarea contractului.

Deci multă butaforie și imagine electorală pentru creduli.

 

Adevărul e altul

 

De fapt, greul a fost dus înainte ca acești doi politicieni, de cei cu atribuții executive, de primarul turdean Cristian Matei în continuu contact direct cu DRDP Cluj și CNAIR, de cei din guvern și de cei din Primăria Turda. Măcar Nap, spre deosebire de Băltărețu, a votat „pentru”, din poziția de consilier local, pentru predarea sectorului de drum național care conține și podul, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda in administrarea Ministerului Transporturilor si in concesiunea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. Nap era consilier local în 2017, iar hotărârea a fost luată cu votul a 20 consilieri locali prezenți la respectiva ședință. Acesta a fost adevăratul său aport la repararea podului peste Arieș. Repararea podului s-a aflat tot timpul pe agenda primarului Cristian Matei, iar după alegerea sa în funcție, în 2016, executivul turdean a făcut tot ce a trebuit să facă pentru a se ajunge la acest final fericit, cu redarea circulației a unui pod, practic, nou, pe care traficul atât auto, cât și pietonal, să se poată desfășura în siguranță.

Toți cei implicați în viața politică de la Turda știu că, fără insistența primarului Matei, Guvernul Dăncilă nu ar fi preluat niciodată podul pentru a-l reabilita. Ani de-a rândul fostul primar Ștefănie a încercat să facă același lucru, fără succes însă. Acesta ar fi rămas în proprietatea Municipiului Turda iar obligativitatea reparării sale ar fi revenit unui buget prea mic pentru o astfel de investiție. Amănunte aici: Podul de peste Arieș, de la intrarea în Turda, a fost preluat de guvern pentru reparații!

Mă și mir că actualii social democrați turdeni nu s-au lăudat că partidul lor a preluat și finanțat lucrările de la pod, deși ci care sunt acum sub sigla celor trei trandafiri nici nu erau în acest partid când Dăncilă i-a aprobat lui Matei solicitările. Măcar cei conduși de Răzvan Ciortea au avut o anumită decență în tratarea acestui subiect.

M-am plictisit de multă vreme să tot arăt cititorilor adevărul, să demasc încercările de arogare a unor merite de către tot felul de personaje politice, pentru că înaintea deputatul Băltărețu, predecesorul său Mihai Goțiu a încercat și el să își facă imagine electorală pe marginea podului: Adevăratul „Somnorilă” încearcă, din nou, să fure munca lui Cristian Matei și a administrației sale!

 

Adevărul, pe scurt

 

Ca să o scurtăm, vă readuc aminte o dare de seamă din partea primarului Cristian Matei, cu câteva zile înainte de începerea lucrărilor, moment consemnat la data de 25 martie 2021: Dragi turdeni, doresc să vă las aici câteva opinii de duminică, din perspectiva unui primar căruia îi place să spună lucrurilor pe nume:

- Când am preluat mandatul de primar, Podul peste Arieș a fost una dintre cele mai importante probleme pe care le-am preluat și am făcut tot ce era omenește posibil ca acest pod să intre în reparații, iar costurile să fie suportate de Ministerul Transporturilor, cum era normal. Timp de 4 ani am primit doar promisiuni.

- Între timp, că doar n-am stat pe loc, am atras o multitudine de fonduri europene, printre care și proiectul de modernizare a coridoarelor de mobilitate urbană și a transportului public, din care face parte modernizarea străzii 22 Decembrie 1989 (singura rută pe care ar putea fi deviat traficul în cazul închiderii podului).

- Încă de acum 3 ani, am avut discuții săptămânale, vizite la București la ministere și tot ce era necesar pentru a urgenta lucrările la pod, în contextul în care, dacă lucrările pe 22 Decembrie s-ar fi derulat simultan cu cele de la pod, am fi pus în mare dificultate circulația rutieră. Promisiunile nu au fost respectate și ne-am văzut nevoiți să începem lucrările pe 22 Decembrie pentru a nu pierde banii europeni.

- Lucrările s-au desfășurat greoi tocmai pentru că a trebuit să ținem cont de această eventuală reparație a podului, motiv pentru care, în baza promisiunilor repetate că în ,,45 de zile începem”, nu am închis complet strada 22 Decembrie, deși așa am fi putut lucra mai repede, pentru că trebuia să facem în așa fel încât să se poată circula.

- De câteva săptămâni încoace, apar niște personaje noi, total rupte de realitate și de istoricul eforturilor REALE depuse de noi pentru rezolvarea acestei probleme, personaje care încearcă să își facă imagine în baza acestui subiect, acum, când problema este exact în punctul în care urmează a fi rezolvată (în sfârșit)!

- La sfârșitul acestei săptămâni am reușit să îi conving, după multe insistențe, pe cei de la DRDP să vină să asfalteze porțiunea de drum de pe strada Armatei, iar lucrările au început ieri. În paralel, antreprenorul care lucrează pe proiectul nostru european desfășoară lucrări în zona sensului giratoriu de la Dedeman, iar când toate acestea vor fi gata, vor începe lucrările la pod, pentru a nu se crea un haos, închizând ambele rute.

- Dacă vi se va spune că lucrările nu vor începe mâine, cum unii proaspăt veniți au anunțat, și vor da vina pe lucrările Primăriei, să știți care este adevărul! Partea bună însă este că podul va fi în sfârșit modernizat!

PS: Dacă în ziua începerii lucrărilor îi veți vedea pe mulți necunoscuți că se filmează la fața locului, mândri că datorită lor se face podul, să le dați ”like și share”, că ei doar asta așteaptă.

Noi continuăm să lucrăm cu adevărat pentru Turda”, transmitea edilul șef, iar cuvintele sale de atunci cred că fac orice alte comentarii de prisos.

 

În loc de concluzie

 

Pentru cei care au avut răbdarea și bunăvoința să parcurgă acest text până la final, trebuie să vă spun că autorul acestui articol de opinie a fost conectat la problema podului în cauză înaintea multor politicieni, inclusiv a celor despre ale căror „umflări în pene” deșarte am scris mai sus. Pe acest subiect și pe cel al ocolitoarei atât de necesare la Turda, am transmis CNAIR multe cereri de informații pe legea 544 din 2001, ba chiar și reclamații administrative.

Astfel că tot ce am scris mai sus, este în cunoștință de cauză și dați-mi voie să îmi prezint opinia referitor la cine și ce a făcut pentru podul acesta, în deplină cunoștință de cauză.

Restul e politichie și campanie electorală deșartă.

 

 

 

Citește și:

Drumurile noastre toate… dar și podurile, sunt ”praf”

 

Instituția Prefectului a demarat procedurile pentru preluarea drumurilor naționale și a podului peste Arieș de către CNAIR

 

Atenție! Se restricționează circulația pe podul peste râul Arieș!

 

Podul de la Turda - un pericol continuu pentru pietoni

 

Exclusiv: Podul degradat de la Turda, peste râul Arieș, mai trebuie să aștepte! Vezi ce spun cei de la C.N.A.I.R.!

 

Exclusiv: Când încep lucrările la podul peste Arieș (Turda), cine va executa lucrările și termenii execuției

 

Vezi toate informațiile despre podul defect de peste Arieș. Când ar putea începe lucrările și alte informații direct de la sursă

 

Cum se circulă la Turda pe podul defect de peste râul Arieș - 2 august 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh