27
Sam, Apr
1 New Articles

POLIȚIA
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

         Nr. 209574 /51 din 1 martie 2024

 

 

EVALUAREA ACTIVITĂȚII INSPECTORATULUI DE POLIȚIE JUDEȚEAN CLUJ ÎN ANUL 2023

 

 

În anul 2023, misiunea Inspectoratului de Poliție Județean Cluj a fost reprezentată de obiectivele constante privind apărarea comunității clujene, a liniștii și siguranței publice și de protejare a avutului public și privat, dar și de eforturile întregului colectiv al polițiștilor din județul Cluj și personalului contractual, toate acestea regăsindu-se într-o deviză substanțială a instituției, și anume servirea cetățenilor cu devotament și respect.

Alături de ceilalți parteneri instituționali, polițiștii au intervenit pentru creșterea gradului de siguranță publică al cetățenilor, reducerea riscului rutier, dar și pentru desfășurarea într-un mediu sigur a evenimentelor publice găzduite de județul Cluj.

Intervențiile la solicitările cetățenilor, cazurile aflate în cercetare sau evenimentele publice gestionate pe parcursul acestui an au fost caracterizate de provocări, dar și de unitate pentru îndeplinirea cu succes a obiectivelor propuse.

De asemenea, alte obiective au vizat continuarea organizării unor acţiuni pentru combaterea infracțiunilor grave, pentru protejarea patrimoniului și combatarea infracționalității organizate și transfrontaliere.

Totodată, componenta de prevenire şi combatere a vizat destructurarea grupurilor/grupărilor infracţionale, precum și asigurarea unui climat de legalitate a mediului de afaceri, respectiv combaterea evaziunii fiscale, contrabandei sau contrafacerii de mărfuri.

 

Din perspectiva resursei umane instituționale, la nivelul inspectoratului procentul de ocupare a funcțiilor prevăzute a fost la finalul anului de 77,92%%.

În anul precedent, personalul din cadrul inspectoratului a participat la peste 80 de programe formative, organizate  în unitățile de învățământ din subordinea M.A.I., individual sau în colaborare cu alte entități juridice.

Resursa umană și pregătirea acesteia reprezintă componenta esențială pentru atingerea obiectivelor instituționale, astfel că pe parcursul anului anterior polițiștii au participat la programe de formare profesională în carieră sau pentru dezvoltarea acesteia.

  

Activitatea de prevenire a vizat, în principal implementarea unor programe de prevenire a infracțiunilor contra persoanei, contra patrimoniului și a violenței domestice, precum și pe continuarea campaniilor aflte în derulare.

În cadrul activității de prevenire, au fost desfăşurate acţiuni de informare şi prevenire în cadrul celor 21 de proiecte și campanii, dintre care amintim: „De mic învăţ să mă feresc de rele”, „Proiectul de prevenire a traficului și consumului de droguri – ALEG”, „Proiectul Clujul Rural sigur”, „Poliția alături de noi,Proiect de siguranță în online”, Proiectul La cafea cu un polițist”, „În siguranță la volan”, „Fii isteț, gândește înainte!”, dar și alte campanii organizate în parteneriat cu instituții de învățământ din județ.

În anul 2023 au fost realizate 40.000 de ghiduri de informare a părinților despre prevenirea consumului de droguri, alături de Consiliul Județean Cluj – ATOP și Centrul Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog.

În cursul anului 2023, cele 352 de activităţi desfăşurate pe linia informării și prevenirii antiinfracţionale şi antivictimale a cetățenilor au avut peste 28.150 de beneficiari.

  

În perioada de referință, Biroul Siguranță Școlară a organizat 391 de activități informativ-preventive în cadrul orelor de curs, în unitățile de învățământ preuniversitare de pe raza județului Cluj, atât din mediul urban, cât și rural/. În cadrul întâlnirilor cu elevii și cadrele didactice au fost prezentate campaniile de prevenire a infracțiunilor de violare a vieții private, a actelor cu violență și fenomenului de bullying, prevenire a consumului de droguri și a portului fără drept de obiecte interzise.

 

Pentru atingerea obiectivelor propuse, poliţiştii au desfășurat numeroase activităţi de menţinere a ordinii publice, fiind vorba, în concret despre 32.075 de intervenţii la evenimente, 14.980 de controale directe, 1.008 acţiuni cu efective mărite, dar și 114 razii.

În contextul acestor activități au fost descoperite 1.242 de infracţiuni, dintre care 980 de infracţiuni în flagrant delict.

 

În anul 2023, patrulele polițiștilor au intervenit la 27.813 cazuri semnalate prin S.N.U.A.U. 112, fiind aplanate 4.280 de stări conflictuale.

În perioada de referință, 61,93% au fost infracțiuni au fost judiciare,  8,29% au fost infracțiuni economico-financiare, iar 29,78% infracțiuni de altă natură.

În anul 2023 structurile inspectoratulu au fost sesizate despre comiterea unui număr de 17.659 de infracțiuni, înregistrându-se o creștere de 4,73%, comparativ cu perioada similară a anului trecut (16.862).

Din totalul infracțiunilor sesizate în anul 2023, infracțiunile contra patrimoniului reprezintă 46,24%.

  

Referitor la activităţile de investigare a criminalităţii, au fost soluţionate 15.353 de dosare penale, fiind dispuse măsuri preventive faţă de 554 de persoanele cercetate.

În ceea ce priveşte activitatea de prevenire şi combatere a infracţionalităţii asociate violenţei domestice, în cursul anului 2023, au fost sesizate 1.635 de astfel de fapte, cele mai multe, 973 fiind infracţiuni de lovirea sau alte violenţe, 106 infracţiuni de abandon de familie şi 167 de infracţiuni de ameninţare.

În privinţa modalităţii de protejare a victimelor violenţei domestice, în cursul anului 2023, au fost emise 527 de ordine de protecţie provizorii şi 425 de ordine de protecţie.

 

În anul de referință numărul infracțiunilor economico-financiare înregistrate la nivelul judeţului Cluj a fost de 1.481. În privinţa activităților de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, în anul 2023, au fost  constituite 112 dosare evaziune fiscală, ca urmare a sesizării din oficiu a organelor de urmărire penală. În cadrul dosarelor penale aflate în instrumentare, a fost recuperat un prejudiciu de 32.676.850 de lei, prin instituirea de măsuri asigurătorii.

 

S-a reuşit depistarea şi clarificarea situaţiei a 97 de persoane urmărite național, dintre care 45 de persoane date în urmărire internaţională.

 

Au fost desfăşurate activităţi de căutare a persoanelor dispărute, fiind clarificate 714 cazuri de dispariţie, situaţii în care persoanele au fost încredinţate familiei sau internate în centre de profil.

 

De asemenea, au fost dispuse de către organele judiciare 402 măsuri de supraveghere judiciară, dintre care 320 reprezentând măsuri de supraveghere prin control judiciar şi 82 de măsuri de arest la domiciliu.

  

De la începutul anului 2023, în cooperare cu instituţiile cu atribuţii în acest domeniu, au fost desfășurate 661 de acțiuni și controale în fondul forestier, pentru depistarea ilegalităților din domeniul silvic. În cadrul acțiunilor au fost constatate 568 de infracţiuni la regimul silvic și au fost aplicate 492 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 1.181,7 mii de lei.                 Totodată, ca măsură complementară s-a dispus confiscarea cantităţii de 1.995,36 de metri cubi de material lemnos, în valoare de 97,04 mii de lei şi indisponibilizarea a 4 autovehicule.

  

Activitățile din domeniul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, în scopul prevenirii şi controlului strict pe această linie au condus la desfășurarea a 598 de acţiuni şi verificări.

Poliţiştii serviciului au eliberat 242 de permise port armă şi au prelungit valabilitatea pentru alte 732 de permise, fiind emise 634 de autorizaţii pentru persoane fizice, în vederea procurării de arme letale şi arme neletale supuse autorizării.

În urma controalelor au fost constatate 89 de infracţiuni la regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, cele mai multe reprezentând încălcări ale prevederilor legale referitoare la regimului armelor și munițiilor, la regimul vânătorii și protecției fondului cinegetic și la regimul materiilor explozive.

Au fost aplicate 66 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 104.100 de lei şi s-a dispus suspendarea dreptului de a deţine şi folosi arme şi muniţii faţă de 10 de persoane, precum şi anularea dreptului de a purta şi folosi arme şi muniţii faţă de 87 de deţinători.

  

Specialiștii Serviciului Criminalistic au efectuat 4.646 de deplasări în teren, 3.532 dintre acestea pentru investigarea tehnico-ştiinţifică a locului faptei.

În urma cercetărilor la fața locului s-a reușit ridicarea a 23.866 de diferite categorii de urme, respectiv urme papilare, biologice, traseologice, înscrisuri şi alte urme.

În contextul activităților desfășurate de specialiștii criminaliști au fost identificate 350 de persoane bănuite de comiterea unor infracțiuni.

 

În anul 2023, polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au soluționat 580 de petiţii, reclamații și sesizări, altele decât cele cu caracter penal și au aplicat 571 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 258.020 de lei.

La nivelul biroului au fost înregistrate 44 de dosare penale privind infracțiuni referitoare la protecția animalelor.

În perioada analizată, au fost efectuate 343 de acțiuni și controale, fiind emise 9 ordine de plasare în adăpost.

  

În domeniul rutier, în anul 2023, în județul Cluj au fost înregistrate 1.216 accidente de circulaţie, 206 dintre acestea fiind raportate ca accidente rutiere grave.

În perioada menționată, polițiștii rutieri s-au implicat în activități de prevenire și combatere a tuturor cauzelor generatoare de accidente rutiere, în urma celor 2.735 de acțiuni de control fiind constatate 1.820 de infracțiuni şi aplicate 45.950 de sancţiuni contravenționale.

De asemenea, au fost reţinute, în vederea suspendării 7.161 de permise de conducere şi au fost retrase 1.886 de certificate de înmatriculare.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave au fost viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate vehiculelor și indisciplina pietonilor.

  

În anul 2023 Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj a efectuat 253 de achiziții publice, în valoarea totală de 2.603.439,48 de lei fără TVA.

În cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţie 3.1 – sprijinirea eficientei energetice, a gestionării inteligente a energiei din surse regenerabile in infrastructurile publice inclusiv în clădirile publice şi în clădirile de locuinţe, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, în parteneriat cu Direcţia Judeţeană de Informaţii Cluj continuă implementarea proiectului „Reabilitare, creșterea eficienței energetice, gestionarea eficientă a energiei la imobile existente corpurile C2 şi C20, modificări interioare, amenajare spații de lucru în pod existent (C2) amenajare incintă și refacere împrejmuire la IPJ Cluj şi DJI Cluj”.

 

Implementarea acestui proiect va avea ca rezultat atât creșterea calității serviciului polițienesc, cât și o serie de beneficii economice, sociale, asupra mediului, prin economiile făcute. Bugetul proiectului este de 106.700.675,72  lei, iar 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului vor fi finanțate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).

În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta C5 – Valul Renovării, Axa 2  - Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri publice, operațiunea B.1: Renovarea integrată (consolidare seismică și renovare energetică moderată) a clădirilor publice Apelul de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.1/1, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, în parteneriat cu Primăria municipiului Turda, continuă implementarea proiectului ”RENOVARE ENERGETICĂ APROFUNDATĂ A CLĂDIRII POLIŢIEI MUNICIPIULUI TURDA (co)finanțat din FEN”.

Valoarea maximă eligibilă a proiectului este de 6.690.613,8645 de lei, iar perioada estimată de implementare este de 36 de luni.

 

În perioada următoare, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj va continua demersurile pentru atingerea principalelor obiective, respectiv dezvoltarea de programe și campanii menite să prevină criminalitatea și reducerea riscului de victimizare, în corelare cu caracteristicile situației operative și creșterea siguranței rutiere, prin prevenirea evenimentelor negative.

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh