Noua Grădină Zoologică se apropie de finalizare. Administratorii spun că speră să deschidă acest punct de atracție pentru turiști cât mai devreme și avansează drept cel mai probabil moment luna iunie.
De aceea, nici autoritățile locale, proprietare a Parcului Zoologic Turda, nu stau cu mâinile în sân. În cadrul ultimei ședințe a Consiliului local Turda s-a aprobat înființarea unui nou serviciu public. Noua structură organizatorică este menită să gestioneze întreaga activitate a acestei instituții și se va numi Serviciul Public Parc Zoologic și de Agrement Turda. Nul serviciu are personalitate juridică și va funcționa în subordinea Consiliului local al municipiului Turda.
Cu aceeași ocazie, consilierii turdeni au aprobat organigrama, statul de funcții, numărul de personal și regulamentul de organizare și funcționare al serviciului nou înființat. În hotărârea Consiliului local se mai arată că ”se aprobă preluarea de către serviciul public nou-înființat a personalului încadrat la Serviciul Public Administrarea Patrimoniului Imobiliar – Serviciul Zoo”. Iar darea în folosință a obiectivului final de investiții către serviciul nou înființat se va face printr-o hotărâre a Consiliului local.
Lucrările aflate în desfășurare la grădina zoologică din Băile Sărate Turda se derulează în cadrul unui program de investiții în infrastructura de mediu intitulat ”Extindere și reamenajare Parc Zoologic și de Agrement Turda”, finanțat prin convenția nr. 3471-AK/15.10.2008. Conform celor spuse de doctorul Mate Csaba, directorul Parcului Zoologic, noua grădină zoologică va fi deschisă publicului larg începând cu luna iunie a acestui an. El a atras însă atenția că Parcul Zoologic trebuie populat treptat cu animale, pentru ca atât viețuitoarele cât și îngrijitorii să se obișnuiască cu noua stare de fapt. ”Trebuie procedat ca și când mobilezi o casă nouă” a conchis Mate Csaba.
Treizeci și trei de persoane vor fi încadrate în noul serviciu public, dintre care 19 vor fi preluate de la Serviciul Public API- Serviciul Zoo, șase posturi sunt aprobate pentru ecarisaj din subordinea aceluiași API, cinci posturi sunt noi (din cele aprobate de Instituția Prefectului Județului Cluj), două posturi contractuale vacante de la Casa de Cultură și un post vacant de la Muzeul de Istorie. Sumele necesare pentru funcționarea serviciului, precum și pentru cheltuielile de personal se vor acoperi din venituri proprii și sume alocate de la bugetul local. Pentru anul în curs se vor transfera sumele prevăzute pentru serviciul Zoo și anume 270.00 lei, cheltuieli de personal și 400. 000 lei – pentru cheltuieli de funcționare, dotări și achiziții animale.
În documentele însoțitoare ale proiectului de hotărâre se mai arată că, prin reabilitarea parcului se vor amenaja 11 zone ce vor găzdui colecția de animale , conform proiectului tehnic (Africa I, II, III, Feline mari, Asia, Animale ierbivore sălbatice din Europa, Carnivor și omnivore din Europa, Animale semi-domestice, Acvarii și terarii, Animale exotice, Animale domestice). Aceste zone vor găzdui aproximativ 20 mamifere, 100 păsări exotice, 20 specii reptile și 50 specii de pești exotici, pe o suprafață de cca. 4 ha de teren.
Cerințele de autorizare a activității grădinilor zoologice, acvariilor publice și centrelor de reabilitare și îngrijire prevăd obligativitatea de a avea în structură de post medic veterinar și unul de biolog.
Consilierul care a pus câteva întrebări pertinent înainte să-și dea votul pentru înființarea noului serviciu a fost pesedistul Cristian Matei, cel care a spus în plenul Consiliului local: ”Care este rațiunea care a stat la baza constituirii serviciului public? De ce serviciu public și nu societate comercială? De ce nu ni se prezintă un buget de venituri și cheltuieli, pentru că la ședința de comisie n-am înțeles din ce se constituie veniturile, în afara sumelor alocate de la bugetul local? Mi se pare puțin cam mare numărul de personal la ultimul compartiment, șase persoane. Cred că ar trebui să facem o comparație și cu alte grădini zoologice europene moderne, cum este cea din Sibiu care are 19 angajați, lucru pe care îl putem vedea în orice moment, pe internet.”
I-a răspuns viceprimarul Mircea Irimie: ”Când se va demara activitatea, știm foarte bine că grădina zoologică va avea venituri proprii și încă venituri consistente. Veniturile vor fi realizate din vânzarea biletelor de intrare pentru vizitatori dar și din suveniruri pe care le vor vinde turiștilor. Posturi nou înființate sunt doar cinci, cele aprobate de Prefectura Cluj. Să facem o comparație cu grădina zoologică de la Sibiu, dar nu știu cât de mare este și câte sectoare are. Ce pot să vă spun este că Parcul Zoologic Turda va fi unul dintre cele mai moderne din Europa și nu poți să faci o investiție atât de mare fără să-i asiguri funcționalitatea.”
Cât despre motivele pentru care edilii au ales să înființeze acest nou serviciu în detrimentul înființării unei societăți comerciale, a dat lămuriri șeful executivului local, primarul Tudor Ștefănie: ”La demararea acestui proiect, când am aprobat și cote de cofinanțare a existat și un plan de afaceri care spunea că la terminarea proiectului, urmare a costurilor realizate, trebuie continuat cu un plan de afaceri care să acopere integral cheltuielile de finanțare din activitatea de bază. La predarea amplasamentului noii investiții vom ști exact care vor fi costurile de funcționare a activității, având în vedere elementele din planul de realizare a finanțării. Respectiv vom ști costurile de curent, de gaz, de apă, de funcționare, de întreținere a animalelor pe care le vom avea la data respectivă și, în funcție de aceasta, vom dimensiona și personalul” a spus Ștefănie care a subliniat că inclusiv stabilirea valorii tichetului de intrare va fi făcută în urma unui plan de activitate economico-financiară a noii structuri, la momentul când se termină finanțarea proiectului. ”Trebuie ținut cont de două elemente: costul biletului să nu fie prea mare încât să nu mai fie atractiv pentru vizitatori și că activitatea de la Parcul Zoologic trebuie să se autofinanțeze. Primarul Ștefănie a mai spus că înființarea unei societăți comerciale la care finanțator să fie exclusiv Consiliul local nu ar fi avantajat deloc administrația locală iar costurile ar fi fost mai mari pentru că ar fi trebuit să facem alte structuri cum ar fi Consiliul de Administrație, AGA și așa mai departe. Am preferat să înceapă activitatea acest serviciu public iar după demararea activității, Consiliul local de după alegeri să hotărască sub ce formă va fi făcută gestionarea activității de la Parcul Zoologic” a mai spus primarul turdean.
Nu ne rămâne decât să așteptăm, cu nerăbdare, deschiderea Parcului Zoo, spre bucuria copiilor și mândria turdenilor.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.